De tijd dat een product zichzelf verkocht en de verpakking, het design en de marketing niet meer meespelen is al lang voorbij. Tegenwoordig wordt zelfs een pakje boter zodanig ontworpen dat men aan de vorm direct herkent dat het om een pakje boter gaat en is de verpakking zodanig ontworpen dat het zich direct onderscheid van andere pakjes boter en bovendien de consument moet motiveren om juist dit pakje boter te kopen.
De oorzaak hiervan kan op verschillende plekken gezocht worden. Zo is het aannemelijk dat de technologische ontwikkelingen en modernisering een grote rol hebben gespeeld en heeft ook zeker het groeiende aanbod aan producten een aanzienlijke rol gespeeld in dit proces. Dit geeft gelijk ook weer dat verpakking, design en marketing ook in de toekomst een belangrijke rol zullen spelen en misschien nog wel belangrijker zullen worden, want zowel de technologie als de concurrentie nemen nog altijd toe.
Eén van de nieuwste trends op het gebied van marketing op de producten is het gevolg van de opkomst van de QR code. De QR code is namelijk niet zomaar een codeersysteem dat met een QR code printer zoals die van www.kba-metronic.com gemakkelijk geprint kan worden om producten van informatie te voorzien zoals zijn voorganger de barcode, maar kan gebruikt worden om degene die de code scant direct door te verwijzen naar een gewenste pagina op het internet waardoor het marketingtechnisch gelijk een stuk interessanter wordt. Zo kan een QR code op een pakje boter gebruikt worden om het achterliggende verhaal te vertellen door naar een video te linken. Deze manier van storytelling helpt de producent met het onderscheiden van zijn product en motiveert de consument ook om het product te kopen.
Ook kan de code gebruikt worden voor winacties, bijvoorbeeld door de code in het product te positioneren, zodat men hem pas na het kopen kan scannen.