Een sloopauto moet natuurlijk wel op de juiste manier worden gedemonteerd, want je wilt niet dat jouw auto uiteindelijke indirect verantwoordelijk is voor milieuschade. Het strippen van een auto (zoals dat in vakjargon) heet moet zorgvuldig worden gedaan. Wat belangrijk is, is dat de vloeistoffen op een juiste en milieubewuste manier uit de auto worden gehaald. Qua vloeistoffen kun je denken aan stoffen als olie en benzine, maar er zijn nog veel andere stoffen zoals remvloeistoffen of koelvloeistoffen, deze worden opgeslagen in grote tanks.
Als dit vakkundig en vooral zorgvuldig is gedaan, zal ieder onderdeel uit de sloopauto worden gehaald en ook vaak worden getest of deze kan worden verkocht. Dit laatste wordt overigens niet door iedere sloperij gedaan. Sommige sloperijen bieden alle onderdelen gewoon aan. Het is daarom wel slim om de onderdelen altijd te controleren. Bij sommige bedrijven heb je geen garantie, maar bedrijven die bijvoorbeeld bij brancheorganisatie STIBA zijn aangesloten geven wel een garantie van een maand.
Regelgeving
Een twintigtal jaren geleden was de regelgeving omtrent sloopbedrijven veel minder streng dan nu. Door de veel strengere regels die er nu zijn en mede door controles zijn veel bedrijven gestopt. Door de regels werken veel bedrijven nu volledig volgens de geldende regels die er nu zijn. Wanneer jouw auto het helaas heeft begeven, dan kun je deze zonder zorgen naar een autosloop brengen. Rijden op de weg kan wellicht nog wel, maar is vaak levensgevaarlijk en onverantwoord. Doe dit dan ook niet.